lördag 5 september 2009

Dåliga idéer och lyckade misslyckanden

Egentligen borde jag ha legat och sovit för länge sedan, tyvärr är det inget som fyller funktion i mitt sinne.
Man må behöva det för kroppens funktion, och egentligen är det jävligt skönt. Men ack så okonstruktivt det är.
Jag ligger hellre här och skriver massa, i mitt tycke, renodlat skitsnack. Inte för att jag ljuger i och för sig, utan för att jag verkligen inte skriver om något vettigt.

Jag har nämligen aldrig kunnat sätta mig ner och planera grundligt och tänka igenom vad jag ska skriva.
Det brukar som mest bli så att jag tänker i några sekunder, och tar sedan den första tanke som dyker upp och börjar skriva om det.
Som om det inte vore nog så drar jag ju som alltid iväg från ämnet.
Den riktiga inspirationen har tyvärr inte infunnit sig ordentligt än, förmodligen för att jag inte ens på något vis försökt stimulera mina sinnen.
Det känns dock otroligt skönt att skrivhäftan försvunnit, och att jag nu återigen vågar låta mina fingrar rida över tangenterna i en takt som förmodligen är allt för snabb för både mig och mitt sinnes egna bästa.

Ni får alltså ha överseende med att vissa utav sakerna som flyger ut ifrån mig vid det här laget är totalt ogenomtänkta.
Jag har dessutom aldrig varit något för varken renskrivning eller korrekturläsning, det tar bort lite utav den naturliga charmen enligt mig. Speciellt i det här sammanhanget då texterna i sig skall vara ett försök att reflektera mina tankar, och inte tusan brukar jag rätta till mina dåliga idéer jag får.

Hur tråkig hade inte världen sett ut om alla hade varit förnuftiga och fega? Hur många saker hade aldrig blivit uppfunna om alla hade använt sunt förnuft och försiktighet? Hur mycket utav världens uppfinningar härstammar från regelrätta misstag och klantighet?
VHS-spelaren är faktist en utav dessa. Hörsägen lyder som så att det faktist var ett misslyckat försök att göra tejp som skapade idén till magnetbandet. För det är precis vad det är, ett magnetiserat band.
Det fungerade dock föga imponerande att ha någon som helst vidhäftningsförmåga i det magnetiska bandet.
Kanske var det lika bra, vad hade hänt med den blivande VHS-spelaren om försöket att göra en vidhäftande tejp faktist hade fungerat?

Sen finns det ju naturligtvis totalt onödiga uppfinningar, trots att dessa inte skapades pga en olycka. Ett perfekt exempel är den mekaniska äppelskalaren som någon klipsk person skapade i början utav 1900-talet.
Sug lite på tanken, tänk vad underbart smidigt att bara lägga äpplet i en maskin och låta jobbet sköta sig själv!
Nu fungerade det ju inte riktigt såhär bra, rättare sagt så fungerade det ens knappt dåligt. Totalt värdelös är nog mer rätt ord.
Maskinen gjorde förvisso sitt jobb, men vid det laget du lyckats med konststycket att både montera äpplet i maskinen, och sedan skalat det med hjälp utav denna så hade du förmodligen utan att ens stressa utan tvekan skalat 5 äpplen för hand.

Vart försöker jag komma med detta?
Förmodligen ingenstans.
Jag vill bara få er att tänka på det faktum att saker per automatik inte blir bättre för att man försökte tänka igenom dessa från början.
Likväl blir alltså inte mina texter sämre för att jag inte planerar dom, tvärtom, dom blir hundra resor mera levande.
Vill ni läsa något välplanerat och genomtänkt så finns det fullt med dylika litteratur på något som kallas för bibliotek!

Med vänliga hälsningar,
Skribenten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar